En dan begin je dus voor “jezelf”. Dat is natuurlijk leuk, maar hoe weet een potentiële klant (prospect) nou wat je in je mars hebt? Moeten ze me op mijn blauwe ogen geloven? Nee dus… mijn ogen zijn groen-grijs…

Je begint dus door je verleden heen te schiften en al je herinneringen boven water te halen. Wie zijn mijn klanten? Wat heb ik voor ze gedaan? Ben ik daar trots op en wil ik dat delen?

Dat is toch wel heel veel werk. Zeker als je al bijna 25 jaar bezig bent als professional. Maar het is ook heel erg leuk. Je komt tot de conclusie, althans ik wel, dat je heel veel mooie en grote projecten hebt mogen doen voor hele interessante bedrijven. En niet alleen heb ik mooi werk mogen doen, ik heb ook zo ontzettend veel lol gehad. Met collega’s en met klanten. Ik mag me ook gezegend prijzen dat veel (oud-)collega’s nog steeds vrienden zijn, maar ook veel medewerkers van de bedrijven waarvoor ik heb mogen werken zijn nog steeds vrienden. En daar ben ik trots op!

De eerste opdrachten druppelen al binnen. Verbazend hoe snel de zaken zich in beweging zetten! En dat dankzij mijn netwerk… wie heeft er dan nog reclame nodig?!